گزارش‌ها نشان می‌دهد که سطح معاملات ماهانه مسکن از کمترین حد مورد انتظار در یک بازار رکودی نیز پایین‌تر است.

بالا رفتن قیمت مسکن

برآوردها از قیمت‌های پیشنهادی آپارتمان به ویژه در مناطق مصرفی پایتخت گویای آن است که برخی از فروشندگان آپارتمان در این مناطق قیمت پیشنهادی خود را در چند روز اخیر اندکی افزایش داده‌اند. بالا رفتن قیمت مسکن در شرایطی که قیمت‌های پیشین هم نتوانسته متقاضیان ملک را راضی به خرید کند چه دلیلی می‌تواند داشته باشد؟

به گزارش مجله دلتا در حالی که آمار رسمی بانک مرکزی، حکایت از افت نزدیک به ۲ درصدی قیمت مسکن در معاملات ثبت شده در آبان ماه دارد،برخی از فروشندگان در مناطق مصرفی شرق و غرب تهران با این تصور که می‌توانند به سطوح قیمتی بالاتری که در ابتدای امسال در بازار مسکن ارائه می‌شد، بازگردند و با انتظار تورمی به پیشواز افزایش قیمت پیشنهادی رفته‌اند.

از طرف دیگر، میزان معاملات مسکن همچنان زیر ۴ هزار مورد بوده و از دامنه هشت تا ۱۰ هزار معامله ماهانه بسیار پایین‌تر است و این موضوع عمق بالای رکود کنونی را تایید می‌کند.

در چنین شرایطی، خریداران مسکن نیز جز با سطوح قیمتی کاهش یافته نسبت به چند ماه قبل حاضر به معامله املاک عرضه شده از سوی بنگاه‌های ملکی نمی‌شوند و صحت این موضوع را می‌توان با مشاهده افت میانگین قیمت معاملات آبان تایید کرد.

بنابراین در این بازار رکودی به نظر نمی‌رسد، افزایش قیمت پیشنهادی مسکن، فروشندگان را به مقصود نهایی یعنی فروش آپارتمان برساند، به‌علاوه، سماجت مالکان به افزایش قیمت می‌تواند موجب عمیق‌تر شدن رکود به واسطه خداحافظی همین تعداد معدود متقاضیان خرید از بازار مسکن شود.

واسطه‌های ملکی اذعان دارند با بالا رفتن قیمت مسکن در مناطق مصرفی به ویژه دو منطقه چهار و پنج، هنوز معامله‌ای ثبت نشده و عمده معاملات اندک روزهای اخیر، مربوط به آپارتمان‌های قیمت‌مناسب عرضه شده در بازار است.

برای اطلاع از قیمت خرید و فروش روزانه مسکن در تهران می‌توانید به سامان املاک دلتا مراجعه کنید.

قیمت مسکن